İçimizdeki Düşman – L’Ennemi Intime – Intimate Enemies

INTIMATE ENEMIES (L’ENNEMI INTIME) / İÇİMİZDEKİ DÜŞMAN

Cezayir, 1959…

Askeri operasyonlar yoğunlaşmaktadır. Kabil’in yüksek dağlarında yaşanan savaş sırasında Fransız ordusunda bir bölüğün komutanı öldürülür. Bunun üzerine idealist Teğmen Terrien (Benoit Magimel), bölüğün başına getirilir. Bu bölükte hayattan ümidini kesmiş Çavuş Dougnac (Albert Dupontel) ile tanışır. Aralarındaki farklar ve içindeki bulundukları savaş ortamının zorlukları bu iki adamın da kişiliklerini sınayacaktır. İsimsiz bir savaşta kaybolmuş bu iki adam, aslında en büyük düşmanın kendileri olduklarını fark edeceklerdir.

YAPIM NOTLARI

•    Film Kabil Dağları’ndaki doğa koşullarının zorlayıcılığı nedeniyle Fas’ta, medeniyetten uzak bir bölge olan Beni Mellal bölgesinde çekildi.
•    Çekimler insanın doğa karşısındaki acizliğinin altını çizebilmek için savaşta saldırıya açık olacak geniş alanlarda yapıldı.
•    Çekimler 48 gün sürdü ve 50 dereceye varan sıcaklıklar altında gerçeklşti.
•    Çekim mekanına ulaşımın zorluğu nedeniyle dekorların taşınması bazen saatler aldı.
•    Film Fransa’nın 1999 yılında sadece bir savaş olarak nitelendirdiği, eski Fransız sömürgesi Cezayir içinse bir özgürlük savaşı olan savaş sırasında gerçekte tam olarak neler yaşandığını çarpıcı biçimde gözler önüne seriyor.
•    Benoit Magimel filmin yapım süreci ile ilgili şunları söylüyor:
“Bundan birkaç yıl önce Patrick Rotnan’la bir yemekte Cezayir Savaşı ile ilgili bir     film yapmak istediğimi söyledim, o da bana yıllardır bu konunun nasıl onun da     kafasını meşgul ettiğini anlattı. Patrick Rotman’ın Bertrand Tavernier’yle ‘La Guerre     sans Nom’ (İsimsiz Savaş) adlı belgeseli çektiğini bilmiyordum. Sadece dostum     olduğu için değil, tanıdığım en iyi yönetmenlerden biri olduğu ve kendisinin     ustalığından emin olduğum için de Floorent-Emilio Siri ile bağlantıya geçtim. O da     her zaman Cezayir Savaşı üzerine bir film yapmak istemişti. Ben de Florent ve     Patrick’i tanıştırdım. Her ne kadar bu konuyla kişisel bir bağlantım olmasa da bu     savaşın gizemli yönü ve bugün bile hala vuku bulan yankıları hep ilgimi çekmiştir.”
•    Florent Siri filmin kendisi için öneminden şu şekilde bahsediyor.:
“20 yaşında bir sinema izleyicisiyken hep kendime neden Amerikan yönetmenler Vietnam hakkında harika aksiyon filmleri yaparken, Fransa’da Cezayir Savaşı ile ilgili bir film yapılmadığını sormuşumdur. Bu konuyla ilgili sadece birkaç tane film var. O filmler de 30–40 yıl önce yapılmış filmler. Her zaman Dekolonizasyon savaşları üzerine film yapmak istemiştim. Ama hem epik, hem de içe dönük bir film… Bu filmin diğer ülkelere de bir anlam ifade edeceğini düşünüyorum. Çünkü bugün Irak’taki durumla paralellikler gösteriyor.
•    Patrick Rotman filmle ilgili araştırmalarını ve fikirlerini şu şekilde belirtiyor:
“Bu film aslında insanın korkunç şeylerle çetin koşullar altında mücadele etmesini anlatıyor. Bu nedenle de evrensel bir karakteri var. Bence  1954-1962 yılları arasındaki bu 8 yıllık dönem Fransızlar’ın zihninde yer etmiş. Çünkü bu savaş 4. Cumhuriyet’in bitmesinin en önemli nedeni. Ancak 1962’den sonra Fransa çağdaş bir toplum haline gelmiştir. Filmde özellikle Fransız ordusunun  bu savaş sırasındaki vahşi tutumu ve savaş sırasında FLN’nin uyguladığı vahşet ve barbarlığa dikkat çekmek istedim. Bu sadece iyi ve kötü arasındaki bir savaş gibi görülemez. Savaşla ilgili her iki tarafın da birbiriyle çelişen anıları var. 1990 yılında bu konuyla ilgili çektiğim belgesel sırasında, bu askerlerin Cezayir’e yollanan 2 milyon askerin yaşadıkları travmanın görmezden gelindiğini, çoğunun orada yaşadıklarından ailelerine bahsetmediğini öğrendim. Bana anlatılan hikayeler yüzünden gecelerce kabuslar gördüm.”
•    Françoise Kraus’un film hakkındaki fikirleri ise şu şekilde:
“Bu bir yönetmen ve oyuncu filmi. Gözünüzü bir saniye bile perdeden ayıramadığınız bir şölen. Ama bir yandan da uzun zamandır gölgede kalmış bir konunun konuşulmasını sağlayan bir film.”

LES FILMS DU KIOSQUE sunar
BENOIT MAGIMEL | ALBERT DUPONTEL | AURÉLIEN RECOING | MARC BARBÉ |  ÉRIC SAVIN | FELLAG yürütücü yapımcı ANTOINE BEAU görüntü yönetmeni GIOVANNI FIORE COLTELLACCI yapım tasarımcısı WILLIAM ABELLO kurgu OLIVER GAJAN | CHRISTOPHE DANILLO orijinal müzik ALEXANDRE DESPLAT yardımcı yönetmen MICHAËL VIGER sanat yönetmeni DOMINIQUE CARRARA ses ANTOINE DEFLANDRE dekor WILLIAM ABELLO | GERMAIN BOULAY | ERIC TISSERAND kostüm tasarımcısı MIMI LEMPICKA kast STÉPHANE FOENKINOS | CHRISTEL BARAS senaryo PATRICK ROTMAN bir FLORENT SIRI VE PATRICK ROTMAN uyarlaması yönetmen FLORENT SIRI yapımcı FRANÇOIS KRAUS | DENIS PINEAU-VALENCIENNE bir SND ve FRANCE 2 CINEMA ortak yapımı CANAL+, CINECINEMA ve SOFICAS COFIMAGE 18 BANQUE POPULAIRE IMAGES 7 UNI ETOILE 4’ın katkılarıyla dünya çapında dağıtım SND

OYUNCULAR HAKKINDA

BENOIT MAGIMEL

•    1974 Paris doğumlu, hemşire bir anne ve bankacı bir babanın çocuğu olan Fransız oyuncu 12 yaşındayken “La vie est un long fleuve tranquille” adlı filmde ilk oyunculuğunu gerçekleştirdi.
•    Küçük bir çocukken hep itfaiyeci olmak isterdi.
•    1990 yılında oyuncu olmak için okulu bıraktı.
•    Pek çok sayıda küçük ve büyük bütçeli filmlerde rol aldı.
•    1999 yılında kendisi gibi oyuncu olan Fransız yıldız Juliette Binoche ile evlendi ve 4 yıl süren evliliklerinden 2000 doğumlu bir kızları oldu.
•    1997’de Hırsızlar (1996) filmiyle Fransa’da yapılan Sezar Ödülleri’nde en gelecek vaat eden erkek oyuncu ödülüne aday gösterildi ve Ekran Yüzleri Ödülleri’nde aynı filmle en iyi erkek oyuncu ödülü aldı.
•    2001 yılında Piyanist (2000) filmiyle Avrupa Film Ödülleri’nde en iyi erkek oyuncu ödülüne aday gösterildi ve Cannes Film Festivali’nde aynı filmle en iyi erkek oyuncu ödülü aldı.
•    2002 yılında Valenciennes Uluslararası Aksiyon ve Macera Filmleri Festival’nde Rémy Julienne ödülüne hak kazandı.

ALBERT DUPONTEL

•    1964 Saint-Germain-en-laye doğumlu Fransız oyuncu Bichat Tıp Fakültesi mezunu.
•    Dönüş Yok (2002), Komşu Kızı (2006), Paris (2008) gibi çok sayıda filmde başrol ve yardımcı rol oynadı.
•    2006 yılında Çılgın Polis adlı filmde hem oyuncu, hem senarist, hem de yönetmen olarak görev aldı.
•    Fransa’da yapılan Sezar Ödülleri’nde 1997’de  Bernie (1996) filmiyle en iyi çıkış yapan erkek oyuncu ve Ketum Kahraman (1996) filmiyle en iyi yardımcı erkek oyuncu, 2000 ve 2009’da ise sırasıyla Sachs’ın Hastalığı (1999) ve Love No More (2008) filmlerinde en iyi aktör ödüllerine aday gösterildi.

YÖNETMEN HAKKINDA

FLORENT SIRI

•    1965 doğumlu Fransız yönetmen Paris’te, Sorbonne Üniversitesi’nde Sinema okumuştur.
•    Çok sayıda ünlü Fransız filmine yönetmenlik yapmış Eric Rahmer’in öğrencilerinden biridir.
•    1998 yılından itibaren çok sayıda filmde yönetmenlik ve senaryo yazarlığı yapmış, çeşitli dizilerde küçük roller almıştır.
•    2005 yılında başrolünde Bruce Willis’in yer aldığı Rehine adlı filmin yönetmenliğini yapmıştır.
•    1998 yılında Bir Dakikalık Saygı Duruşu (1998) adlı filmle Namur Uluslar arası Fransızca Film Festivali’nde Gençlik Jürisi Emile Cantillo Ödülü’ne layık görüldü.

Resimler:

Bir yanıt yazın