Yapım Bilgileri
Asırlar önce, Mayalar bize takvimlerini bıraktılar. Üstelik bu takvimin bir son günü vardı ve bunun anlamı açıktı. O günden beri, astrologlar onu keşfettiler, nümeroloji uzmanları kehanet için takvimden şifreler çıkardılar, jeologlar dünyanın o zaman vadesinin dolacağını söylediler; hükümet bilimcileri bile dünyayı 2012’de bekleyen devasa çaplı afeti yadsıyamıyorlar. Mayalarla başlayan bir kehanet artık mercek altına alınmış, tartışılmış, didik didik edilmiş ve incelenmiş bulunuyor. 2012 geldiğinde bileceğiz ki uyarıldık.
Columbia Pictures, bir Centropolis yapımı olan Roland Emmerich filmi 2012’yi sunar. Filmin başrollerinde John Cusack, Chiwetel Ejiofor, Amanda Peet, Oliver Platt, Thandie Newton’un yanı sıra Danny Glover ve Woody Harrelson da yer alıyor. Roland Emmerich’in yönettiği filmin yapımcılığını Harald Kloser, Mark Gordon ve Larry Franco; yönetici yapımcılığını Roland Emmerich, Ute Emmerich ve Michael Wimer; ortak yapımcılığını ise Volker Engel ve Marc Weigert üstlendi. Senaryosunu Harald Kloser ile Roland Emmerich’in kaleme aldığı filmin görüntü yönetimi ACS ve ASC’den Dean Semler, yapım tasarımı Barry Chusid, kurgusu Peter S. Elliot ve A.C.E.’den David Brenner, kostüm tasarımı ise Shay Cunliffe’in imzasını taşıyor.
“2012”nin müziklerini Harald Kloser ve Thomas Wander yaptı.
FİLM HAKKINDA
2012 fikri ilk önce Roland Emmerich’in yazar ortağı olan besteci-yapımcı-yazar Harald Kloser’ın aklına geldi. “Dünyadaki her medeniyetin bir tufan söylencesi vardır” diyor Kloser ve ekliyor: “İşler kötü gider, toplum işlevini yitirir, ve gezegen her şeye tekrar başlar. Bazı insanlar yeni bir kültür, yeni bir toplum, yeni bir medeniyet yaratmak için ikinci bir şans elde ederler”.
Kloser ve Emmerich’in çağdaş tufan hikayelerini dayandıracak zorlayıcı bir nokta bulmalarıyla bu fikir daha da berraklaştı. Maya takvimi 13. döngüsünün sonuna 21 Aralık 2012’de gelecek; bu tarihin ardından hiçbir şey gelmiyor. Doğal olarak, ortaya şu soru çıkıyor: Eğer takvim devam etmiyorsa, ardından ne gelecek? Kloser bu konuda, “2012 yılında toplumda ya da maneviyatta bir tür değişim olacağına inanan hayatın her kesiminden milyonlarca insan var” diyor. Bu konuya ilişkin teorilerin sayısı ve çeşitliliği, Emmerich ve Kloser’a senaryoyu kaleme aldıkları sırada ilham kaynağı oldu.
Independence Day ve The Day After Tomorrow gibi filmleriyle tanınan yönetmen için kilit nokta, 2012’yi bu felaket filmlerinden farklılaştırmaktı. “Harald’la hikâye hakkında konuştukça, bunun günümüz insanlarının özdeşleşebileceği bir şey olduğunu daha da fark ettim. Pek çok felsefi ve siyasi öğe var ki bence bunlar da felaket öğesine katkı sağlıyor”.
Bu doğrultuda, söz konusu felsefi ve siyasi değişiklikleri yaşayacak karakterler yaratmak ve aslında felaketi insani boyuta taşımak önemliydi. John Cusack’in canlandırdığı yazar Jackson Curtis’in başarısız ama muhtemelen çok parlak olan romanına fazla zaman ayırması evliliğinin yıkılmasına ve ailesinin gelgitler yaşamasına neden olur. Ama Jackson hep çocuğuna düşkün bir baba olur ve bıçak kemiğe dayandığında ailesini kurtarmak için her şeyi yapacağını kanıtlar. Jackson’ın eski eşi Kate (Amanda Peet) kocasının işine duyduğu ilgiyle rekabet etmekten bıktığı için ondan ayrılmış ama onunla arkadaş kalmıştır. Dünyada dengeler değişmeye başlayıp Los Angeles’ı yerle bir edince, Jackson ve ailesi hayatta kalıp yeni dünyayı görmek için karadan ve havadan umutsuzca bir yolculuğa koyulur.
Bu arada, dünya hükümetlerinin en yüksek zirvelerinde bir plan yapılmıştır. Tüm insan ırkını
kurtarmaları mümkün olmayacaktır, ama bir kısmını kurtarabileceklerdir. İşte bu insanlar yeni bir toplum kurma imkanına sahip olacaktırlar. Başkan Thomas Wilson (Danny Glover) dünyanın karşı karşıya olduğu krizi çok çabuk anlar ama kitlesel bir isteriye meydan vermemek için de bu bilgiyi gizli tutmaya aynı hızla karar verir. Başkanın bilim başdanışmanı Adrian Helmsley (Chiwetel Ejiofor) dünyanın mesaj kodlarını kırmayı başarmıştır ve olabildiğince çok insanı kurtarmaya kararlıdır. Genelkurmay başkanı Carl Anheuser (Oliver
Platt) kibirli ve çabuk öfkelenen biri olmakla beraber, toplumun –en azından parası yetenlerin- kurtulduğunu görmeye aynı ölçüde kararlıdır. Başkanın kızı Laura (Thandie Newton) babasının hükümetinin dünyadan sakladıkları şey karşısında şok geçirir. Aslında, görünen odur ki hükümetten olmayıp da olacaklar hakkında bir fikri olan tek kişi bir radyo sunucusu (ve belki bir peygamber) olan Charlie Frost’tur (Woody Harrelson. Frost öngörülerini radyodan dinleyicilerine aktarır.
Kloser ile Emmerich’in yazdığı senaryo pek çok açıdan Emmerich’in bugüne dek giriştiği en büyük çaplı proje. Bunu beyaz perdeye aktarmak için, özel efektlerle görsel efektleri birleştiriyor. Yönetmen bunun kendisine sahneleri perdeye en iyi şekilde aktarma özgürlüğü sunduğunu söylüyor. Yapım tasarımcısı Barry Chusid bu konuda şunları söylüyor: “Amaç izleyicinin bizim gerçekte neyi inşa ettiğimizi ve neyin bilgisayar yapımı görsel efekt olduğunu anlamaması” diyor yapım tasarımcısı ve ekliyor: “Umarım filmin sonunda şu soruyu sorarsınız: ‘İçine bu şeyleri inşa edecek dağı nereden buldular?’” Örneğin, yapım ekibi dış mekanda birkaç “sallantılı zemin” seti inşa ettiler. Bunlar aktörler üzerinde koşuştururken yönetmenin hareket ettirebildiği yalpa çemberleriydi. Cusack bu konuda şunları söylüyor: “Roland palmiye ağaçları, beton yığınları, ev cepheleri olan bütün bir şehri aldı, bu muazzam yalpa çemberlerinin üzerine oturttu ve, ‘Bunun üzerinden karşıya koşmak arabanıza atlamak ve sürmek zorundasınız’ dedi”. Yapımın sonuna gelindiğinde,
aktör, “Sudaydım, ateşteydim, topraktaydım, kül bulutlarındaydım, deprem bölgesindeydim, yani aklınıza gelebilecek her yerdeydim. Ve aklınıza gelebilecek her türlü afetten kaçmak için aklınıza gelebilecek her taşıtı kullandım. Çılgınca bir tempoydu”. Marangozların inşa edemediğini bilgisayar animatörleri inşa etti ve Emmerich’in vizyonunu hayata geçirmek için, sadece bilgisayar destekli efektler yeterli olabilirdi. “Sete gittiğimde mavi perdede okyanusu görüyordum mesela. Ama sandığım kadar zor değildi” diyor
Cusack ve ekliyor: “Roland her şeyi kafasında planlamıştı ve size her şey bittiğinde ortaya nasıl bir şey çıkacağını gösterebiliyordu. O kadar özgüvenli ki ne hayal ettiğini hayal etmek bile eğlenceli oluyor”.
Filmin görsel efekt süpervizörü ve ortak yapımcısı Marc Weigert ise şunları söylüyor: “Bu filmdeki hemen hemen her şey benim için cazip. Filmin yarısından fazlası görsel efektlerden oluşuyor. Sanırım Roland akla gelebilecek her türlü doğal afeti bu filme sıkıştırmanın bir yolunu buldu. Los Angeles 30. sayfada 10,5 şiddetinde bir depremle yok oluyor. Yellowstone Parkı 45 kilometreye yayılan bir volkanik patlamayla havaya uçuyor. Ama Roland’la çalışmanın bu kadar eğlenceli olmasının asıl nedeni her bir sahneye yeni ve değişik bir şey katabilmesi. ‘Hımm, depremli filmler izledim’ diyebilirsiniz. Ama hayır, görmediniz”. 2012 Emmerich için bile dev çaplı bir proje oldu. Cusack şu sözlerle noktayı koyuyor: “Filmin çapı daha önce gördüklerimin hepsinden büyük. Senaryonun her sayfası Roland’ın aklından ne geçtiğini merak ettiğiniz bir sahneydi çünkü yapım çok iddialı ve çok büyüktü.
Ama Roland’ı sette izlemenin bana göre ilginç olan yanı onu asla saçını başını yolarken görmemeniz. Dev boyutlu setlerle ya da yeşil perdelerle çevrili olsa da, aslında her şey zaten kafasında. Sahnenin nasıl olmasını istediğini tam olarak biliyor ve bunların hayata geçmesi için ordularını nasıl yöneteceğini biliyor. Gerçekten inanılmaz bir şey”.
Gösterim Tarihi: 13 Kasım 2009
Dağıtım: Warner Bros.
Yönetmen: Roland Emmerich
Senaryo: Roland Emmerich – Harald Kloser
Yapımcılar: Harald Kloser – Mark Gordon – Larry Franco
Yapım: Columbia Pictures
Yönetici Yapımcılar: Roland Emmerich – Ute Emmerich – Michael Wilmer
Oyuncular: John Cusack – Chiwetel Ejiofor – Amanda Peet – Oliver Platt – Thandie Newton –
Danny Glover – Woody Harrelson.
Resimler